Szarlotka na kruchym z daktylowym solonym karmelem

I tak przeplata nam się lato z jesienią. Zimne poranki, gorące południa i chłodniejsze wieczory. W ciągu tygodnia zanurzona w sterty książek (dobra, lekka przesada, ale wersja prawdziwa- „zanurzona w 3 zeszyty” nie oddaje już takiego klimatu!) nie mam kompletnie ochoty na podziwianie słońca przez wielkie okna i słuchanie jak dzieci z podstawówki kłócą się, godzą i zaraz znów kłócą o byle głupstwa na placu zabaw. Pomyśleć, że sama miałam kiedyś czas na takie „wybryki”.
Wracając-chciałabym już móc wtopić swój wzrok w złoty deszcz spadających liści, trzymając w jednej ręce ulubiony kubek wypełniony po brzegi (!) kawą, a w drugiej chrupiącego tosta z dżemem. Albo czekoladą. I tak zatrzymać się na chwilę każdego poranka. Spędzić chwilę ze sobą. Początek dnia jest dla mnie swego rodzaju świętem dnia powszedniego. Świętem, którego celebracja jest czynnością nadrzędną. Koniecznie przy dobrym śniadaniu!

14315998_1277926742252729_1126067700_o.jpg

Rozmarzyłam się o pierwszym posiłku, a w sumie dziś mam do zaoferowania deser. W sumie to nikt nie zabroni zacząć dnia właśnie od niego.  Ewentualnie spożyć go w czasie obiadu. A kolacja? Kolacja to też dobry moment na osłodzenie życia.

14315586_1278518298860240_1982251813_o.jpg

Jeżeli ktoś jest tu ze mną od początku, to doskonale wie, jak bardzo nie lubię wyrabiania kruchego ciasta i jak  bardzo lubię je jeść. Co gorsza (trochę się teraz podbuduję) zawsze słyszę „to kruche, no po prostu fantastyczne!” i w dodatku mój mały niejadek* (niejadek pod względem zdrowych posiłków) nigdy nie odmówi kawałka, czasem dwóch. Niestety nadal mnie to nie motywuje do działania i robię je tylko na specjalne okazje. Tu idealną okazją okazał się…..weekend i fakt, że dzień wcześniej pozbawiłam moją jabłonkę tony owoców. Lekko kwaśnych. Twardych. Idealnych.

Nie zanudzam już. Zapraszam do działania i wzbogacenia swojego życia o szarlotkę. Taką niezwyczajnie zwyczajną. Zwyczajnie pyszną, z niezwyczajnym karmelem bez cukru. Z daktyli!
*niejadek-osoba 8 lat ode mnie młodsza, niezwykle do mnie podobna, zwana moją siostrą.

14247934_1277926765586060_457401661_o.jpg

Szarlotka na kruchym cieście z daktylowym solonym karmelem
I. Składniki na spód:
-150g zimnego masła
-ok. 250g mąki
-szczypta soli
-żółtko
-50g cukru pudru (użyłam pudru z ksylitolu)
-opcjonalnie: 2-3 łyżki lodowatej wody
II. Składniki na farsz:
-ok. 1kg jabłek (4-5 dużych)
-3 łyżki cukru/ksyltolu/miodu (sprawdzi się wszystko, co słodkie!)
-cynamon i kardamon do smaku
III. Składniki na daktylowy solony karmel:
-100g suszonych daktyli
-szczypta soli
-gorąca woda
-ewentualnie odrobina mleka zwykłego lub roślinnego

Przygotowanie:
I. Składniki na spód umieszczamy w rozdrabniaczu blendera i blendujemy do połączenia się składników. Następnie szybko zagniatamy ciasto ręką, owijamy folią spożywczą i wkładamy na min. 1h do lodówki (polecam chłodzenie ciasta przez całą noc!). Po tym czasie dzielimy ciasto w proporcji 3:2. Większą częścią wykładamy formę, a mniejszą przed pieczeniem rozwałkowujemy i układamy jako kratka na wierzchu lub (jak u mnie) robimy z tego kruszonkę. Wyłożoną ciastem formę wkładamy do lodówki na kolejne min. 45 minut.

II. Jabłuszka obieramy, kroimy na cienkie plasterki, zasypujemy cukrem, cynamonem i kardamonem. Odstawiamy na czas drugiego chłodzenia się ciasta.

III. Daktyle zalewamy ciepłą wodą i odstawiamy na 1h. Po tym czasie odlewamy zalewę (nie wylewamy jej!) i blendujemy je, rozrzedzając odrobiną mleka i pozostawioną wodą z namaczania (dodajemy jej tyle, ile uważamy za stosowne. Najlepiej doprowadzić je do konsystencji zbliżonej do karmelu). Dodajemy porządną szczyptę soli i wkładamy do lodówki.

I+II+III. Na gotowy spód kładziemy jabłka, wszystko oblewamy dużą ilością daktylowego karmelu i ozdabiamy wierzch tworząc kratkę lub krusząc na niego kawałki ciasta. Pieczemy w ok. 185 stopniach przez 20-30 minut.
Podajemy z dodatkową porcją karmelu, koniecznie!

One thought on “Szarlotka na kruchym z daktylowym solonym karmelem

Skomentuj

